پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

معرفی رشته

معرفی رشته علوم انسانی صفر تا صد برای انتخاب رشته پایه نهم

معرفی دروس و مشاغل رشته انسانی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

رشته علوم انسانی یکی از رشته های محبوب بین دانش آموزان است. علت محبوبیت این رشته می تواند دلایل متنوعی داشته باشد؛ از جمله دروسی که در این رشته وجود دارند، رشته های دانشگاهی و یا حتی فرار از درس ریاضی می توان نام برد. یک دانش آموز پایه نهم می تواند بین شاخه های نظری، فنی و حرفه ای و کار و دانش حق انتخاب داشته باشد. بسیاری از عوامل بر روی هدایت تحصیلی یک دانش آموز تاثیر دارند، فرم های رغبت سنجی، نمرات آن ها در دروس مختلف، نظرات پدر و مادر، معلمین و مشاور بسیار در این تصمیم موثر است.

مشاوره انتخاب رشته علوم انسانی نهم به همراه معرفی تمامی زیرگروه های کنکور انسانی و لیست مشاغل و دروس رشته انسانی در کنکور با مرکز مشاوره تخصصی انتخاب رشته نهم

انتخاب رشته علوم انسانی از پایه نهم

رشته های محبوب گروه علوم انسانی شامل حقوق، علوم قضایی، علوم سیاسی، شاخه های مختلف مدیریت، اقتصاد، جامعه شناسی، ادبیات و زبان های مختلف، روانشناسی، مشاوره، مددکاری اجتماعی و… است. به طور کلی میتوانیم بگوییم که در انتخاب رشته علوم انسانی نهم، همانطور که از نام این رشته پیداست، به بررسی و مطالعه ی رفتار های انسانی می‌پردازد؛ که این رفتار ها شامل رفتار های فردی و اجتماعی انسان ها می‌باشد. همچنین در دروس رشته انسانی راجع به ویژگی‌های تمدن انسانی نیز مطالعه میکنید.

نکته ی بسیار مهم دیگری که رشته ی انسانی را جذاب می کند این است که بسیاری داوطلبین برای ورود به حرفه ی معلمی در مقاطع مختلف وارد این رشته می شوند و همه ساله هزاران نفر از داوطلبین رشته انسانی در دانشگاه فرهنگیان تحصیل می کنند.

شرایط ورود به رشته ی انسانی

شرایط ورود به رشته انسانی در فرآیند هدایت تحصیلی به عوامل متفاوتی بستگی دارد که در ابتدای مقاله آن ها را برشمردیم و همانطور که می دانید مهم ترین عامل در قبولی یک رشته نمرات یک دانش آموز است که میزان تاثیر آن 35 درصد می باشد که ضریب نمرات هر سال شامل هفتم و هشتم با ضریب 1 و نهم با ضریب 3 اعمال می شوند.

علوم انسانی دروس تخصصی ۳ سال زبان و ادبیات فارسیمطالعات اجتماعیزبان عربی
حد نصاب میانگین ۳ سال۱۴۱۳۱۲

عوامل موثر دیگر مانند آزمون رغبت و توانایی، نظرات اولیا، مربیان و مشاور مدرسه و همچنین نظر خود دانش آموز در فرآیند هدایت تحصیلی موثر است که فرآیند همگی در پرتال آموزش و پرورش به آدرس my.medu.ir انجام می پذیرد.

دروس دوره دبیرستان رشته انسانی

ارکان و دروس اساسی رشته انسانی در دبیرستان شامل موارد زیر می‌باشد: زبان و ادبیات فارسی، ادیان و مذاهب مختلف، علوم ورزشی، باستان شناسی، تاریخ،جغرافیا، اقتصاد، جامعه شناسی، علوم اجتماعی و مردم شناسی، فلسفه و منطق، روانشناسی، مدیریت بخش های مختلف اقتصادی، بازرگانی و دولتی و مسائل مربوط به خانواده و علوم تربیتی. البته اگر بخواهیم پایه به پایه به بررسی آنها بپردازیم هر پایه شامل دروس اصلی جدول زیر می شود:

پایه ی دهمپایه یازدهمپایه دوازدهم
ادبیات فارسی 1 عمومی ادبیات فارسی 2 عمومی ادبیات فارسی 3 عمومی
دین و زندگی 1 ویژه انسانیدین و زندگی 2 ویژه انسانیدین و زندگی 3 ویژه انسانی
عربی 1 ویژه انسانیعربی 2 ویژه انسانیعربی 3 ویژه انسانی
زبان انگیلسی 1 عمومیزبان انگلیسی 2 عمومیزبان انگیلسی 3 عمومی
علوم و فنون ادبی 1 علوم و فنون ادبی 2 علوم و فنون ادبی 3
جامعه شناسی 1جامعه شناسی 2جامعه شناسی 3
تاریخ 1 تاریخ 2 تاریخ 3
جغرافیا 1 جغرافیا 2 جغرافیا 3
منطق فلسفه 1 فلسفه 2
اقتصاد روانشناسی سلامت و بهداشت
جغرافیای ایرانانسان و محیط زیستتحلیل فرهنگی

علاقه و استعداد برای رشته انسانی

افراد زیادی این تصور غلط را دارند که داشتن استعداد در رشته انسانی اهمیت زیادی دارد و تلاش فیزیکی یا ساعت مطالعه بالایی زیادی نیاز ندارد و فکر میکنند که برای قبولی در رشته های دانشگاهی علوم انسانی به راحتی می‌توانند موفق شوند. در صورتی که، کسانی که در رشته ی انسانی فعالیت می کنند باید از حافظه ی قوی برخوردار باشند؛چون همانطور که میدانید،در این رشته مطالب حفظ کردنی بسیاری وجود دارد،که نیاز به داشتن حافظه ی قوی و پشتکار بالا دارد.

معرفی رشته انسانی

یکی دیگر از استعداد هایی که داوطلبان رشته انسانی باید از آن بهره مند باشند، داشتن توانایی بالا برای برقرار کردن ارتباط با دیگران است. همچنین از دیگر استعداد های رشته علوم انسانی داشتن مهارت سخن وری است؛ در آینده کاری رشته انسانی به مهارت سخن وری احتیاج است. برای انتخاب رشته انسانی نهم و شرکت در کنکور رشته علوم انسانی، دانش آموز باید علاقه و استعداد کافی و پایه ی قوی را در دروس ادبیات،عربی و زبان را داشته باشند. به طور کلی ویژگی های فردی که می خواهد در رشته ی علوم انسانی تحصیل کند به شرح ذیل می باشد:

علاقه به دروس علوم انسانی:

  • علاقه به مطالعه تاریخ، فلسفه، ادبیات، زبان، جغرافیا، روانشناسی و جامعه شناسی
  • تمایل به درک رفتار انسان و جوامع
  • کنجکاوی در مورد مسائل مربوط به انسان و دنیای اطراف او

مهارت‌های تفکر انتقادی:

  • توانایی تحلیل اطلاعات و استدلال منطقی
  • توانایی پرسشگری و چالش‌برانگیز بودن
  • توانایی ارزیابی دیدگاه‌های مختلف و ارائه نظرات مستقل

مهارت‌های ارتباطی قوی:

  • توانایی خواندن و نوشتن به زبان فارسی در سطح بالا
  • توانایی صحبت کردن و گوش دادن موثر
  • توانایی ارائه ایده ها و نظرات به صورت واضح و مختصر

مهارت‌های تحقیق:

  • توانایی جستجوی اطلاعات از منابع مختلف
  • توانایی ارزیابی و اعتبارسنجی اطلاعات
  • توانایی نوشتن گزارش های تحقیقاتی

خلاقیت و نوآوری:

  • توانایی تفکر خلاقانه و ارائه ایده های جدید
  • توانایی حل مشکلات به روش های نوآورانه
  • تمایل به یادگیری و اکتشاف

انضباط و پشتکار:

  • توانایی مدیریت زمان و برنامه ریزی برای مطالعه
  • توانایی تمرکز و دقت در انجام کارها
  • تمایل به تلاش و کوشش برای رسیدن به اهداف

مهارت‌های اجتماعی:

  • توانایی کار گروهی و همکاری با دیگران
  • توانایی برقراری ارتباط موثر با افراد مختلف
  • توانایی همدلی و درک احساسات دیگران

علاقه به کمک به دیگران:

  • تمایل به ایجاد تغییر مثبت در جامعه
  • تعهد به عدالت اجتماعی و حقوق بشر
  • تمایل به خدمت به دیگران

علاوه بر ویژگی‌های ذکر شده، دانش‌آموزانی که در رشته علوم انسانی موفق هستند معمولاً دارای ویژگی‌های شخصیتی زیر نیز هستند:

  • کنجکاو
  • روشنفکر
  • متفکر
  • خلاق
  • مستقل
  • منظم
  • با انگیزه
  • مسئولیت پذیر

نکته:

  • داشتن تمام این ویژگی‌ها برای موفقیت در رشته علوم انسانی ضروری نیست، اما وجود تعدادی از آنها می‌تواند به دانش‌آموز در این مسیر کمک کند.
  • دانش‌آموزانی که در مورد انتخاب رشته علوم انسانی تردید دارند، می‌توانند با مشاوران تحصیلی و متخصصان این حوزه صحبت کنند.

کنکور رشته علوم انسانی

یکی از مزایای انتخاب رشته انسانی نهم این است که دانش آموزان قوی کمتری، نسبت به رشته های نظری دیگر، برای رقابت در کنکور انسانی وجود دارند. که گواه این موضوع میانگین پایین معدل کتبی آن ها در امتحانات نهایی می باشد اما با این حال باید توجه داشت که رقابت با داوطلبان ضعیف در کنکور رشته علوم انسانی نباید از تلاش شما برای قبولی در رشته یا دانشگاه مورد نظرتان کم کند؛ چون فارغ التحصیلان زیادی در رشته ی انسانی هستند که تلاش دوباره برای قبولی در رشته های معروف دانشگاهی انجام می دهند. پس از همین ابتدا تلاش کافی را داشته باشید تا مجبور به کنکور دوباره نباشید.

مشاوره انتخاب رشته علوم انسانی نهم به همراه معرفی تمامی زیرگروه های کنکور انسانی و لیست مشاغل و دروس رشته انسانی در کنکور با مرکز مشاوره تخصصی انتخاب رشته نهم

بعد از انتخاب رشته علوم انسانی نهم و گذراندن دروس تخصصی رشته انسانی در دبیرستان نوبت به شرکت در کنکور انسانی میرسد. در کنکور سراسری رشته علوم انسانی، با حذف دفترچه عمومی دو دفترچه ی تخصصی وجود دارد. دفترچه ی اول شامل دروس رياضي، زبان و ادبيات فارسي، علوم اجتماعی و روانشناسی و دفترچه دوم شامل زبان عربي، تاريخ، جغرافيا، فلسفه و منطق و اقتصاد می باشد.

کتاب عربی رشته علوم انسانی در دبیرستان تقریباً با کتاب های رشته های تجربی و ریاضی مشترک است.

در دفترچه تخصصی کنکور رشته انسانی دروس ریاضیات ویژه ی علوم انسانی، اقتصاد، تاریخ ادبیات ایران و جهان، آرایه های ادبی، ادبیات فارسی ویژه علوم انسانی، تاریخ ایران و جهان، جغرافیا، جامعه شناسی و علوم اجتماعی، منطق، فلسفه و روانشناسی جای گرفته اند. ضریب دروس تخصصی رشته علوم انسانی در کنکور ثابت می باشند. ضرایب دروس نسبت به زیرگروه ها از سال 1402 حذف شده و ضرایب ثابت در نظر گرفته شده است که به شرح ذیل می باشد:

درس ضریب
علوم و فنون ادبی (ادبیات تخصصی)8
ریاضی و آمار رشته انسانی 6
تاریخ، جغرافیا، جامعه شناسی، عربی و فلسفه و منطق5
روانشناسی و اقتصاد2

رشته های مربوط به حقوق، الهیات، فلسفه

آموزش الهیات ، آموزش زبان عربی ، آموزش زبان و ادبیات فارسی ، ادیان و مذاهب ، ادیان و عرفان ، ایران شناسی ، تاریخ تمدن ملل اسلامی ، تربیت مروج سیاسی ، حقوق ، زبان و ادبیات ترکی آذری ، زبان و ادبیات عربی ، زبان و ادبیات فارسی ، زبان و ادبیات کردی ، شیعه شناسی ، علوم قرآن و حدیث ، علوم قضایی ، فرهنگ و معارف اسلامی ، فقه شافعی ، فقه و حقوق اسلامی ، فقه و حقوق امامی ، فقه و حقوق حنفی ، فقه و حقوق شافعی ، فقه و حقوق مذاهب اسلامی ، فقه و مبانی حقوق اسلامی .

فلسفه ، فلسفه و حکمت اسلامی ، فلسفه و عرفان اسلامی ، فلسفه و کلام اسلامی ، مترجمی زبان عربی ، مربیگری عقیدتی ، مطالعات امنیتی ، معارف اسلامی ، معارف اسلامی – تبلیغ و ارتباطات ، معارف اسلامی و اخلاق ، معارف اسلامی و ادیان ، معارف اسلامی و تاریخ ، معارف اسلامی و علوم تربیتی ، معارف اسلامی و علوم قرآنی ، معارف اسلامی و کلام ، معارف اسلامی و مدیریت

رشته های مربوط به علوم اجتماعی

آموزش علوم اجتماعی ، امنیت اطلاعات ، امنیت بین الملل ، امنیت نرم ، برنامه ریزی اجتماعی و تعاون ، پژوهشگری امنیت ، جامعه شناسی ، حفاظت اطلاعات ، روزنامه نگاری ، ضد تروریسم ، علوم فنی امنیت ، مددکاری اجتماعی ، مردم شناسی ، علوم ارتباطات اجتماعی

رشته های مربوط به اقتصاد و مدیریت

اقتصاد ، امنیت اقتصادی ، حسابداری ، روابط عمومی ، فناوری اطلاعات و ارتباطات ، گردشگری ، مدیریت اطلاعات و ارتباطات ، مدیریت امور بانکی ، مدیریت امور گمرکی ، مدیریت بازرگانی ، مدیریت بیمه ، مدیریت بیمه اکو ، مدیریت دولتی ، مدیریت صنعتی ، مدیریت فرهنگی هنری ، مدیریت کسب و کارهای کوچک ، مدیریت مالی ، مدیریت و بازرگانی دریایی ، مطالعات ارتباطی و فناوری اطلاعات ، هتلداری

رشته های مربوط به تاریخ و جغرافیا

آمار ، آموزش تاریخ ، آموزش جغرافیا ، باستان شناسی ، تاریخ ، تاریخ اسلام ، جغرافیا ، زبان شناسی ، علوم انتظامی ، علوم سیاسی

رشته های مربوط به مشاوره و روانشناسی

آموزش ابتدایی ، آموزش مشاوره و راهنمایی ، آموزش تربیت بدنی ، آموزش کودکان استثنایی ، روان شناسی ، علم اطلاعات و دانش شناسی ، علوم تربیتی ، علوم ورزشی ، مشاوره ، مطالعات خانواده

بازار کار فارغ التحصیلان رشته انسانی

افرادی که در رشته های علوم انسانی تحصیل می کنند در بسیاری از رشته ها شانس بالایی برای استخدام در ارگان های دولتی و غیر دولتی از قبیل وزارت آموزش و پرورش، بهزیستی، بانک ها و سایر وزارتخانه ها دارند. در شاخه انسانی رشته های علوم پایه مانند ادبیات، عربی، فلسفه، جامعه شناسی، آموزش ابتدایی، تاریخ، جغرافیا، مشاوره و … حتی اگر از ابتدا وارد دانشگاه فرهنگیان نشوند پس از فارغ التحصیلی شانس بالایی در قبولی آزمون های استخدامی فرهنگیان دارند.

رشته های مدیریتی مانند؛ مدیریت دولتی، مدیریت مالی، مدیریت بازرگانی، مدیریت امور بانکی، مدیریت بیمه، حسابداری و … در بانک ها و موسسات دولتی و غیر دولتی شانس استخدام بالایی دارند.

در ادامه انتخاب رشته علوم انسانی نهم باید بگوییم رشته هایی مانند روانشناسی، حقوق، مشاوره و چند رشته دیگر علاوه بر شانس استخدامی می توانند با اخذ مجوزهای مربوطه کسب و کار خود را نیز راه اندازی نمایند.

مجتبی سادات رسول

کتاب های زیادی خوانده ایم، افراد بسیاری دیده ایم و با بزرگان بسیاری هم کلام شده ایم. راه درست را نشانتان خواهیم داد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا