پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مقالات آموزشی و مشاوره ای

تاثیر موسیقی بر روی بهره وری ما

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

احتمالا بارها درباره تاثیر موسیقی و مزایای آن خوانده و شنیده اید. البته لازم نیست که درباره تاثیر موسیقی حتما مطلبی خوانده باشید چون قطعا همه ما بارها حس خوب و تازه ای که موسیقی بهمان منتقل می کند را تجربه کرده ایم. جالب است بدانید که موضوع تاثیر موسقی بر انسان برای سال های زیاد موضوع مورد علاقه محققان هم بوده و طی این بررسی ها محققان به نتایج جالبی دست پیدا کرده اند.

در این مقاله قصد داریم تا درباره تاثیری که موسیقی بر ما می گذارد و نتایج تحقیقاتی که محققان به آن دست پیدا کرده اند صحبت کنیم. برای دیدن سایر مقاله های آموزشی و تحصیلی به سایت پرسا مراجعه کنید.

portrait curly pink haired woman massive white headphones

تاثیر موسیقی

حتما شنیده‌اید که گوش دادن به موسیقی در زمان کار به افزایش بهره‌وری کمک می‌کند. اما آیا هر نوع آهنگی تمرکز و بهره‌وری ما را افزایش می‌دهد؟ نکند این عادت به ضرر ما تمام شود؟ بهتر است کمی بیشتر درباره گوش دادن به آهنگ در محل کار و در زمان درس خواندن که یک عادت هر روزه است توجه کنیم.

گوش دادن به موسیقی به یکی از عادت‌های کاری ما تبدیل شده است. اگر در یک استارتاپ کار می‌کنید احتمالا همیشه هندزفری در گوشتان است، یا اینکه در اتاق آهنگ پخش می‌شود. این مسئله بیشتر به خاطر این است که از کسالت ساعات کاری کم کنیم. گاهی اوقات هم ممکن ایت بشنوید که دوستی به شما می گوید که در زمان مطالعه همزمان آهنگ هم پخش می شود. این مسئله کمی عجیب است و باید در نظر بگیریم که تاثیر موسیقی و نوع تمرکز هر فردی متفاوت است. برای افزایش تمرکز در هنگام مطالعه می توانید به مقاله مربوط به آن مراجعه کنید.

تاثیر موسیقی بر عملکرد مغز

در ابتدای مقاله اشاره کردیم که محققان بر روی تاثیر موسیقی بر انسان تحقیقات گسترده ای انجام داده اند. پس بیایید بخشی از نتایج این تحیققات را بررسی کنیم چون احتمالا برای همه مان جالب و مفید می تواند باشد. اولین تاثیر در هنگام گوش دادن به موسیقی ترشح دوپامین است.

برای مثال به موزیک زیر گوش دهید:

احتمالا خیلی از شما با دوپامین و عملکرد آن آشنا باشید. دوپامین درصورتی ترش می شود که فرد احساس خوشحلی و سرخوشی داشته باشد. و این باعث می شود که هیجان و فعالیت فرد نیز بیش تر خواهد شد. این گروه با استفاده از روش تصویرسازی رزونانس عملکرد دو گروه از انسان ها را بررسی کرده اند.

گروه اول افرادی بودن که به موسیقی داشتند گوش می دادند و گروه دوم گوش نمی دادند. یافته های این محققان نشان می داد که گوش دادن به موسیقی باعث می شود تا مناطق شنیداری انسان ها فعال شده و بسیاری از شبکه های عصبی نیز شروع به کار کنند. محققان بر این باور بودند که موسیقی باعث افزایش خلاقیت و فعالیت بخش های محرکی و احساسی انسان ها می شود.

همانطور که می دانید مغز انسان ها انعطاف پذیر است و هرچه بیش تر فعالیت مغز بیش تر بوده و به یادگیری و تمرین بپردازد تقویت می شود. بنابراین کسانی که موسیقی می نوازند و یا در حال یادگیری ساز هستند همواره سطح کورتکسی کهه در مغزشان ترشح می شود نسبت به سایر افراد بیش تر است. لازم به ذکر است که کورتکس ماده خاکستری رنگی است که باعث افزایشی هوش و توانایی ذهنی می شود.

1 2

یکی دیگر از تایج جالبی که به آن دست پیدا کرده اند, تاثیر موسیقی بر لفرادی است که بیمار هستند. بیمارانی که مشکلات قلبی دارند یا سرطان دارند با گوش دادن به موسیقی های ملایم و آرامش بخش, استرس و نگرانی شان کم تر می شود. گوش دادن به موسیقی باعث می شود تا آستانه درد شان نیز بیش تر شده و عمل راحت تری را پشت سر بگذارند.

موسیقی در زندگی روزمره

بسیاری از کارهای روزانه‌ی ما تکراری است و ما این کارها را از روی عادت انجام می‌دهیم. برای مثال آشپزها، یا کسانی که در خط تولید کارخانه‌ها کار می‌کنند تقریبا تمام کار روزانه‌شان تکراری است. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد، پخش شدن موسیقی در چنین فضاهای کاری یا در زمانی که داریم کارهای تکراری انجام می‌دهیم، باعث افزایش شادی و کارایی ما می‌شود.

این ریتم و ضربان آهنگ است که کارهای تکراری را لذت‌بخش می‌کند. آهنگ‌های بدون ریتم و ضرب آهنگ، چنین تاثیری را در ما ایجاد نمی‌کند.

در واقع انرژی زا بودن موسیقی باعث شده تا انسان ها در بسیاری از فعالیت های روزمره و یا یکنواخت خود به گوش کنند. اگر عضلات بدنتان بدلیل انجام کارهای تکرارای خسته شده, گوش کردن به موسیقی را امتحان کنید. از نظر علمی اثبات شده که موسیقی باعث حس آرامش شد و خستگی را از بدنتان دور می کند.

گوش دادن آهنگ ما را از فضای پر سر و صدا در محل کار جدا می‌کند

در محیط‌ های استارتاپی جدید، افراد در کنار هم کار می‌کنند. به جای آنکه هر فرد یک اتاق داشته باشد، ممکن است ده نفر در یک اتاق و حتی روی یک میز کار کنند. حال فکر کنید هر کدام از این افراد حرفی برای گفتن، سوالی برای پرسیدن و کاری برای انجام دادن دارد. این مسئله در تمام فضاهای کاری ممکن است وجود داشته باشد. راه‌حل چیست؟ یک هدفون!

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که در محیط‌های پر سرو صدا از هدفون استفاده می‌کنند و در زمان کار آهنگ های آرامش بخش برای افزایش تمرکز گوش میدهند، خیلی سریع‌تر از دیگران کارشان را تمام می‌کنند. البته بخشی از این مسئله به موسیقی مربوط نیست. وقتی شما از هدفون استفاده می‌کنید، افراد دیگر کمتر به خودشان اجازه می‌دهند که با شما صحبت کنند و مزاحم خلوت کاری شما شوند. همچنین پخش موسیقی در هدفون، باعت می‌شود که ما صداهای اطراف را کمتر بشنویم و خودمان هم کمتر در بحث‌هایی که در اتاق جریان دارد شرکت کنیم.

اگر جزو متقاضیان کنکور هستید مقاله تاثیر موسیقی و ررقص در سال کنکور را حتما مطالعه کنید.

مشاوره تحصیلی آکو

در این مقاله خیلی خلاصه دربارهتاثیراتی که موسیقی بر روح و جسممان می گذارد صحبت کردیم. اما تاثیرات موسیقی بسیار زیاد است و لازم است اهمیت گوش دادن به موسیقی را جدی گرفته و در طول زندگی بیش تر موسیقی گوش دهید. اگر به رشته موسیقی علاقه دارید و یا می خواهید درباره رشته های هنر بیش تر بدانید بر روی لینک های مربوط به هر یک کلیک کنید.

برای پرسیدن سوالات مشاوره ای خود با شماره تلفن 02633408944 تماس حاصل فرمایید.

مجتبی سادات رسول

کتاب های زیادی خوانده ایم، افراد بسیاری دیده ایم و با بزرگان بسیاری هم کلام شده ایم. راه درست را نشانتان خواهیم داد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا